24.08.2004. Nr. 01/08
Rīgas Dome Ceļu policijas pārvalde Ziņu aģentūra BNS
Latvija Nacionālā ziņu aģentūra LETA
Šā gada 15. augustā SO "Autoliste" saņēma neoficiālu
informāciju par gaidāmo Ave Sol ralliju, kurš, cik noprotams, bija iekļauts
Rīgas pilsētas svētku programmā. Iepazīstoties ar plānotā pasākuma programmu SO
"Autoliste" radās dažas piezīmes:
-
par braukšanas ilgumu. Mūsu pieredze rāda, - ka jau 10-12
h ilga braukšana (pie tam SO rīkotajos pasākumos šis laiks sadalīts vismaz
trijos dažādos posmos) dalībniekos rada lielu nogurumu; - nogurums noteikti
neuzlabo vadītāja un komandas koncentrēšanās spējas un apdraud ceļu satiksmes
drošību. Arī pilotu maiņa daudz nelīdz, ja kopējais ilgums ir 24 h (atceramies,
ka dalībnieki ir amatieri) un sacensības ir komandas darbs, tādējādi var tikt
pārkāpts CSN 39.3. punkts;
-
viena Ceļu policijas ekipāža starp 100 mašīnām neko nedod, ja
visu maršrutu komanda izvēlas pati un tās nebrauc pēc vienotas leģendas;
-
uzsvars likts uz mašīnas ārējo vizuālo noformējumu. Lai
neapdraudētu sevi un citus, tas nedrīkst aizsegt logus, valsts reģistrācijas
numura zīmi, lampas utt., būtībā tas var būt tikai krāsojums (uzlīmes) uz
mašīnas virsbūves. Jebkādi izvirzījumi un aizklājumi būtu pretrunā ar CSN;
-
Finišā parādās LAF ar oficiālajiem tiesnešiem, jautājums -
vai šis pasākums ir saskaņots ar LAF?
Šādu pārdomu rezultātā tika pieņemts lēmums ierasties uz Ave
Sol rallija finišu. Pasākuma laikā neskaitāmas reizes tika pieminēts, ka visi
dalībnieki ievēros ceļu satiksmes noteikumus. Arī Rīgas mērs Gundars Bojārs
aicināja citus ceļu satiksmes dalībniekus neapdzīt Ave Sol rallija komandas, jo,
kā jau minēts - tās ievēro ceļu satiksmes noteikumus. SO "Autoliste" tikai
finišā saskatīja tālāk minētos ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumus:
-
Firmas "Oriflame" apvidus transportlīdzeklis apstiprināja
mūsu pieņēmumu par vizuālo noformējumu. Minētā komanda apliecināja, ka daļa no
auto noformējuma ir pazudusi, veicot pārbraucienus un mēs ceram, ka tas nebija
par iemeslu kādai avārijai. Ņemot vērā, ka šāda situācija ceļu satiksmes
noteikumos nav precīzi aprakstīta, tad to varētu definēt kā nepareizi pārvadātu
kravu, tā kā šajā jautājumā juristiem būtu darbs.
-
Runājot par juristiem - kāds advokātu birojs rallijā
piedalījās ar transportlīdzekli, kurš neatbilst tehniskās apskates noteikumiem -
šim Ford Escort starp transportlīdzekļa tuvo gaismu lukturiem, to augstumā,
atradās miglas lukturi. Administratīvo pārkāpumu kodekss neparedz sodu par šo
konkrēto mašīnas neatbilstību tehniskajiem noteikumiem. Tādejādi oficiālais sods
saskaņā ar APK 149.4. panta 12. daļu ir brīdinājums vai naudas sods līdz Ls 5.
Ceļu policija, kura esot bijusi blakus dalībniekiem visas 24 stundas, to
nepamanīja.
-
Runājot par ceļu policistiem - rallija dalībnieks - "Ceļu
policijas pārvalde" brauca ar Volvo ar tieši tādiem pašiem un tik pat tehniskās
apskates noteikumiem neatbilstošiem miglas lukturiem aprīkotu automobili.
-
Tika novērots, ka kāda rallija komanda veica bīstamu
apdzīšanas manevru Rīgas ielu krustojumā(!), kas apdraudēja citus satiksmes
dalībniekus.
-
Ceļu policijas pārstāvji šīs 24 stundas pavadīja kopā ar
"Nord/LB" komandas apvidus transportlīdzekli, kurš jau 20 dienas brauc BEZ
tehniskās apskates, t.i., ar nederīgu TA uzlīmi (datēta ar 02.08.2004.). Saskaņā
ar APK 149.24 panta 1. daļu sods ir Ls 20 un soda punkti nepienākas.
Mūsu rīcībā ir visu minēto pārkāpēju transportlīdzekļu valsts
numuri.
Šādi pārkāpumi tika konstatēti pie finiša. Kā organizatori un
Rīgas mērs var turpināt uzsvērt, ka ceļu satiksmes noteikumi tika ievēroti visa
Ave Sol rallija garumā? Jautājam - vai tiešām Rīgas domei un Ceļu policijai
jāgrauj savs tēls, piedaloties šāda līmeņa pasākumos?
Mūsu aprēķini rāda, ka uzvarētājs, lai 20 h 59 min veiktu 1508
km garu ceļu, pārvietojās ar vidējo ātrumu 71.87 km/h. Ņemot vērā, ka
jāpārvietojas pa apdzīvotām vietām, savs laiks tiek patērēts kontrolpunktos,
apšaubāma ir komandu spēja visa pasākuma laikā ievērot CSN. Pārsteidzoši ir tas,
ka ZL Hotline komanda ierindojusies pēdējā vietā, nevis tikusi
diskvalificēta.
Šis pasākums uzskatāmi parāda to, ka ne tikai ātrumam jāpievērš
uzmanība, ir arī citi faktori, kas var radīt dažkārt pat daudz bīstamākas
situācijas uz ceļiem.
Neraugoties uz iepriekšminēto, apsveicama ir šādu pasākumu
rīkošana, turpmāk vēlam krietni lielāku uzmanību pievērst drošībai un pašu
organizatoru tik uzsvērtajai "visu CSN ievērošanai".
SO Autoliste www.autoliste.lv info@autoliste.lv
|